Followers

~ Blog AKIUM masih lagi dalam proses menaik taraf, selalulah menjenguk ke ruangan ini untuk mengetahui aktiviti terbaru AKIUM serta aktiviti yang dijalankan oleh pihak fakulti dan juga pihak universiti ~

Friday, February 11, 2011

Pengenalan AKIUM

Angkatan kejuruteraan islam Universiti Malaya (AKIUM), bukanlah suatu nama yang asing khususnya bagi kita masyarakat kampus Universiti Malaya. AKIUM-sehebat namanya-adalah lahir daripada suatu rasa perjuangan yang sejati untuk memartabatkan islam di tengah-tengah arus perkembangan ilmu kejuruteraan yang kian berkembang. AKIUM tidak tega untuk membiarkan pelajar-pelajar Muslim mengharungi cabaram menuntu ilmu kejuruteraan di Varsiti Perdana ini seorand tanpa bimbingan dan tunjuk ajar. Matlamat AKIUM adalah jelas dan mapan-ingin melahirkan jurutera islam yang sejati, cemerlang dunia dan akhirat.

Maka dengan itu, bermula era 70-an, AKIUM menjalankan agendanya, dari satu langkah ke satu langakh untuk merelisasikan matlamatnya, sesuai dengan kata-kata yang sering kita laungkan –FROM VISION TO ACTION, AKIUM mencernakan perjuangannya terhadap penekanan terhadap kecemerlangan pelajaran. Sesungguhnya, kita sedar dan tahu, agama dan sains bukanlah perkara yang terpisah. Jurutera islam yang beriman memberi nilai yang sungguh berharga kepada Negara dan agama. Maka bermula dengan langkah pertama, AKIUM terus bergerak tanpa mengenal erti penat dan lelah, walaupun denyutan kian perlahan tetapi dengan adanya momentum perjuangan kental, AKIUM terus hidup dan subur sehingga ke hari ini, seperti mana suburnya islam di dalam jiwa orang-orang mukmin.

No comments:

Post a Comment